Wij Inholland award 2019: GetKarma

“Your Capacity Has Value.” Dat is de slogan van GetKarma. Een platform voor vrijwilligerswerk bedacht door Inholland-student Merel Schöffel en haar compagnon Wouter Roggeveen. Merel: “GetKarma is een platform waarmee we struikelblokken weg willen nemen die mensen voelen om vrijwilligerswerk te doen. Dan doe we met een slimme app met Karmapunten. Zo krijgen vrijwilligers er ook iets voor terug!” 

Leestijd: +- 3 minuten.

Waar het nu vaak lastig en onoverzichtelijk is om flexibel een vrijwilligersdienst op te pakken moet de app GetKarma dit makkelijker maken. Door een persoonlijk profiel kan je diensten oppakken die passen bij jouw persoonlijke interesses en kwaliteiten. Merel: “De app moet het vrijwilligerswerk wat minder stoffig maken en de drempel verlagen om het een keer te proberen! De naam doet het al vermoeden, maar met GetKarma krijg je ook iets terug voor je vrijwilligerswerk, namelijk Karmapunten.”

Wat zijn dan Karmapunten?
“Als een dienst is afgerond geven zowel de app-gebruiker als de organisatie een review. Bij een positieve samenwerking krijg je een Karmapunt. Je punten kun je op diverse manieren uitgeven. Aan een bakje koffie in een koffiebar bijvoorbeeld, aan korting op een fitnessabonnement, maar het kan ook een bezoekje aan de kapper zijn.”

Waarom kies je voor vrijwilligerswerk?
“We kwamen erachter dat er best wel wat problemen zijn in het vrijwilligerswerk. Ongeveer 40 procent van organisaties die vrijwilligers inzetten komen vrijwilligers te kort, terwijl wel grote wervingsbudgetten zijn. Daarnaast is het imago geschaad. Denk aan Oxfam Novib die in het nieuws kwam in verband met omstreden feesten. Ook hebben bedrijven vaak geen sponsor- of giftenbeleid. Ik ben van mening dat we goed moeten kijken waar waarde gecreëerd wordt. Volgens mij gebeurt dat waar mensen echt geholpen worden. Zij die helpen mogen daar best wat voor terug krijgen. Met GetKarma willen we deze problemen oplossen.”

Hoe werkt de app?
“Bij het eerste gebruik van de app krijg je een aantal vragen waar we achter je ‘social fingerprint’ proberen te komen. Dat zijn je interesses, skills, maar ook de wereldproblemen die je motiveren. Bij skills kun je bijvoorbeeld aangeven dat je wilt leren hoe je voor een groep staat of hoe je een communicatieplan schrijft. Die skills vul je in en vervolgens zie je diensten die bij je passen. Zo word je gewezen op dingen die je zelf belangrijk vindt om te leren, en tegelijkertijd op die zaken die een organisatie nodig heeft.”

Wat drijft je om GetKarma tot een succes te maken?
“Wij vinden dat vrijwilligerswerk anders moet. Voor nu, én voor de toekomst. Zo moet er meer zichtbaarheid en aanzien voor vrijwilligers komen, want ze doen hartstikke goed werk. Er zijn mensen die dagenlang in een verzorgingstehuis staan voor niets of iemand anders helpen met administratie. Deze personen krijgen hier nooit iets voor. Ze verwachten geen enorm geldbedrag, maar het is wel fijn als je soms een extra schouderklopje krijgt.”

Je bent deelnemer aan het start-up programma van Start Up Campus Haarlem. Welke invloed heeft dit programma op je idee gehad?
“SUCH is de eerste aanzet geweest tot een concreet plan. In het begin was ik best onzeker. Ik dacht dat mensen het niets vonden of niet begrepen. Het is dan heel fijn als je begeleiding krijgt in de verdere ontwikkeling. Het heeft mij een overzicht gegeven van welke stappen er nodig zijn voor het ondernemingsproces. Het helpt je in een keer je ideeën scherp te zetten.”

Je werkt samen met Wouter Roggeveen. Hij is geen student van Inholland, maar een vriend van je. Waarin versterken jullie elkaar?
“Ik ben de ‘Get’ en Wouter is vaak de ‘Karma.’ Ik ben erg ondernemend.  Als ik ergens voor ga dan ga ik er vol voor. Ik kan mensen goed informeren en meekrijgen in ons idee. Wouter is ‘de sociale man’ die je alles gunt.”

Wat typeert jou nog meer?
“Ik vind het soms moeilijk om nee te zeggen. Ik zie veel kansen, dus ik moet altijd goed reflecteren. Het lastig om knopen door te hakken zonder te weten wat de beste keuze is. Op een gegeven moment krijg je meerdere adviezen die allemaal een andere kant op wijzen. Dan moet je het toch echt zelf doen. Dat is lastig, maar hoort bij het proces.”

Hoe ziet de toekomst er nu voor jullie uit? Wat is de belangrijkste stap?
“We bouwen beetje voor beetje en gaan straks een eerste versie van de app ontwikkelen. We testen dingen en reserveren ruimte voor verbeteringen. Veel mensen hebben een idee en gaan hier 100 procent voor zonder te testen. Dit terwijl je beter rustig kunt bouwen en steeds kleine dingen aan je app toevoegt. Verder staat of valt het met ons team. Je moet elkaar aanvullen, maar ook de juiste mensen en kennis in je team hebben.”

Tot slot Merel, je bent een voorbeeld voor andere studenten. Welke tip wil jij studiegenoten van Inholland meegeven?
“De beste tip die ik heb gekregen is om mensen gericht dingen te vragen. Veel mensen willen vaak helpen. Ik heb nog geen nee te horen gekregen. Doe je mond open en vraag! Begin gewoon! Of doe mee met de Start-up Campus als je meer begeleiding nodig hebt. Praat er met iemand over. Zo kunnen mensen met je meedenken.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *