Wij Inholland award 2019: De Wonderzetter

Een innovatie in de wereld van de onderzetters. Hoe dan? Hoor ik je denken. Rinus Kruijer bedacht samen met Lucas Koeleman, Tycho van Etten, Pieter Bos en Mike Tesselaar de Wonderzetter. Deze multifunctionele onderzetter beschermt de tafel tegen krassen en kringen. Het product onderscheidt zich door het microvezeldoekje aan de onderkant waarmee gemorst drinken snel en makkelijk opgeruimd kan worden. De bovenkant is gemaakt van duurzaam bamboe. Rinus: “De Wonderzetter straalt luxe uit.”

Leestijd: +- 3 minuten

Het idee voor de Wonderzetter is ontstaan in het vierde studiejaar van de opleiding Technische Bedrijfskunde van Inholland Alkmaar. Tijdens het project Jong Ondernemen, dat in het teken staat van duuzaamheid en innovatie, heeft Rinus samen met drie andere klasgenoten een eigen onderneming opgericht.

Rinus, waarom is de Wonderzetter zo bijzonder?
“De Wonderzetter is dé innovatie op het gebied van onderzetters. Het is een multifunctionele onderzetter. De bovenkant is gemaakt van duurzaam bamboe, strak afgelakt waardoor het goed past bij een strakke tafel. De onderzetter straalt luxe uit. Op de onderkant zit een microvezeldoekje. De bovenkant van de tafel beschermt de tafel tegen kringen en krassen, zoals een traditionele onderzetter dit doet. Maar op het moment dat je drinken morst kan de onderkant dat eenvoudig opnemen. Je kunt de onderkant loshalen en in de wasmachine stoppen.”

Hoe is het idee van een onderzetter ontstaan?
“We moesten een innovatief product bedenken. Je gaat dan heel anders naar de wereld kijken. Waar loop ik tegenaan? Gek genoeg is het idee ontstaan bij het drinken van een biertje. Het bier zet je op de tafel. Het condens maakt de tafel nat. Wij hadden het idee; hoe kunnen wij dit oplossen? Er zijn vast materialen die vocht op kunnen nemen. Zo is het idee ontstaan.”

Hoe is het proces van ontwikkeling gegaan?
“Ons eerste idee was een onderzetter van plastic. Het doekje wilden we in eerste instantie direct op de onderzetter lijmen. De volledige onderzetter en het doekje gingen volledig in de vaatwasser. Later hebben we tijdens marktonderzoek ontdekt dat mensen liever bamboe willen, omdat het duurzaamheid uitstraalt, het staat wat luxer en is eenvoudiger bewerkbaar.”

En toen?
“Eerst hebben we een prototype gemaakt om het idee vorm te geven en tastbaar te maken. Daarmee zijn we de straat opgegaan, om mensen te vragen wat ze ervan vinden. Je komt vanzelf dingen tegen waar je zelf niet zo snel aan denkt, zoals het doekje die we er niet af konden halen. In een nieuw prototype hebben we dit probleem opgelost. Zo pas je steeds iets opnieuw aan.”

De Wonderzetter kun je ook personaliseren, toch?
“Ja klopt! We bieden persoonlijke gravering aan. Veel mensen zijn hier enthousiast over. We hadden al heel veel bestellingen nog voordat we het product gemaakt hadden! En in de huidige vorm bestaat de onderzetter nog niet. Dat je zelf je ontwerp kunt uploaden en dat wij het vervolgens maken. De vraag was groter dan de voorraad. We hebben zelfs een extra machine gekocht om de productie te versnellen.”

Wat is er duurzaam aan de De Wonderzetter?
“Door bewust met productie om te gaan kunnen wij volledig duurzaam produceren en de impact op het milieu klein houden. Ook willen we positieve impact maken op onze omgeving en mensen in de regio. Om iets terug te doen voor de samenleving hebben wij een concept bedacht waarbij wij een creatieve middag met verstandelijk beperkte mensen zouden organiseren. Het idee was om tijdens deze middag Wonderzetters te beschilderen. Deze Wonderzetters zouden we vervolgens verkopen waarbij de volledige opbrengst naar de organisatie gaat waar de creatieve middag heeft plaats gevonden. We hebben meerdere middagen georganiseerd. Dit heeft tot tientallen mooie Wonderzetters en blije gezichten van deelnemers geleid. De verkoop is zo snel gegaan dat wij als onderneming meer dan 25% van onze totale winst hebben gedoneerd aan goede doelen.”

Het bedrijf gaat een doorstart maken. Dit doe je zonder je studiegenoten. Wat zijn je verwachtingen?
“Er komt veel meer op mijn bordje, maar ik hou van leren en dingen uitzoeken. Dat is erg leuk! Ik zie de toekomst positief voor me. Ik zie een grote toekomst in dit product. De Wonderzetter is bijvoorbeeld leuk te gebruiken als relatiegeschenk voor bedrijven. Ik ben op zoek naar samenwerkingen met leveranciers om de productie meer uit te besteden. Via mond-tot-mondreclame hoop ik meer publiciteit te generen. Maar ook via beurzen. ”

Wanneer ben je tevreden?
“Ik ben pas echt tevreden als ik op de bank kan zitten en alles vanzelf gaat. Nee, grapje! Het lijkt mij hartstikke leuk om de hele dag bezig te zijn met het product en dat het uiteindelijk zichzelf verkoopt. Ik wil mij volledig kunnen richten op de productie en het verbeteren hiervan.”

Tot slot, Rinus. Welke tip wil je meegeven aan studenten?
“Probeer zoveel mogelijk vanuit klantperspectief te denken. Wat vindt mijn klant van het product? Wat wil mijn klant? Je moet buiten je eigen mening denken. Veel rondvragen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *