Venuepark

Tony Kyriakidis, Martijn Bos, Oliver Miles en Senna Driessen

Creative Business (EN) | Inholland Den Haag

Deel dit artikel

Terug naar het overzicht

Meer tijd voor marketing en minder voor de randvoorwaarden. Dat is het streven van Creative Business (EN) studenten Tony Kyriakidis, Martijn Bos, Oliver Miles en Senna Driessen met hun Venuepark. Hét nieuwe platform voor iedereen die een evenement organiseert. Venuepark maakt het makkelijker om evenementenlocaties en services (zoals cateraars, DJ’s en fotografen) te zoeken, vergelijken en te boeken. Projectleider Tony: “Het is voor het eerst dat alles bij elkaar komt.”

Het kost veel tijd om een evenement te organiseren. Vaak is het een zoektocht naar geschikte locaties en bijbehorende services. Na een brainstormsessie kwamen Tony en Martijn op het idee om alles bij elkaar te gooien en een platform te creëren. Tony: “Bij het organiseren van een event is de grootste uitdaging om een locatie en het regelen van de randvoorwaarden. Dit kost 90 procent van mijn tijd. Ik had bijvoorbeeld een maand voor het organiseren van het evenement. Maar uiteindelijk had ik  slechts twee dagen voor marketing en promotie. Het doel van Venuepark is om dit om te draaien. Dat je dus 10 procent van je tijd steekt in de locatie en randvoorwaarden en 90 procent in marketing en promotie.”

Wat is het belangrijkste voor het ontwikkelen van een platform, zoals Venuepark?
Tony: “Deskresearch is het belangrijkst. Wij hebben een programma voor startups gevolgd. Wij waren al begonnen met de website, maar kwamen er dankzij het programma achter dat we eerst moesten onderzoeken of er überhaupt wel behoefte aan zo’n platform is. De reacties waren zeer positief. Vooral eventplanners zijn veel tijd kwijt aan het regelen van de ideale locaties. Ook voor afgestudeerden zonder netwerk is ons platform ideaal.”

Jullie groep is divers. Tony komt uit Cyprus, Oliver uit Luxemburg en Martijn en Senna komen uit Nederland. Hoe hebben jullie elkaar gevonden?
Tony: “Voor onze studie hebben we al eerder samen een fictief evenement georganiseerd voor vijf locaties in de wereld. Daar kwam ik er nogmaals achter dat er geen platform is waar je over de hele wereld locaties kan zoeken met specifieke filters. Samen met Martijn heb ik dit verder uitgewerkt. Later is Oliver aangesloten, omdat hij erg goed is in Engels en schrijven. Daarna is Senna erbij gekomen voor planning en administratie.”

Op welke manier kunnen verschillende culturen en achtergronden elkaar versterken?
Tony: “De Nederlanders zijn erg direct. Dat is geweldig. No bullshit. Je weet wat er aan de hand is en wat er moet gebeuren. Oliver is meer corporate en zakelijk.” Senna: “Het is goed dat je verschillende invloeden hebt. In elk land gaan dingen weer anders. In onze opleiding komen verschillende culturen samen.” Martijn voegt toe: “Ik denk dat we als groep erg sterk zijn. Door de verschillende nationaliteiten versterken we elkaar alleen maar. Ik kan van iedereen wat leren. Bijvoorbeeld van Tony hoe ik spontaner kan zijn. Op deze manier leren wij van elkaar.”

Ik merk dat er een hechte band is tussen jullie. Er is zeker sprake van een vriendschap. Is dat een voordeel of nadeel?
Tony: “Voor mij is het geen probleem. Business is business en dat moet je gescheiden houden. Tijdens de meetings hebben we het vooral over Venuepark.” Martijn: “We zijn anders met elkaar gaan communiceren. We zijn vrienden, maar we zijn ook zakelijke partners. Ik heb geleerd hoe je onderscheid moet maken tussen die twee. Dat is mijn belangrijkste les.”

Welke rol heeft de opleiding Creative Business gehad binnen het ontwikkelen van Venuepark?
Martijn: “Als studenten zijn we geneigd uit te stellen. Maar op de opleiding hebben we veel geleerd over marketing en het werken onder druk. Dan moet je in één keer vijf toetsen leren, drie verslagen maken en ook nog een presentatie voorbereiden. Ik merk dat ik nu beter kan focussen.” Senna: “Daarnaast hebben we veel docenten gehad die we vragen konden stellen. Twee docenten hebben in hun vrije tijd ruimte voor ons ingepland om onze vragen te beantwoorden.”

Wat is de beste tip die jullie van een docent hebben gehad?
Martijn: “Gewoon proberen. Onze marketingdocent Robert Meijn heeft ons de tip gegeven om ons plan uit te werken en te bekijken hoe ver we komen. Hij heeft een tijd intensief met ons samengezeten en voorderingen besproken. Hij heeft veel tips gegeven. Hij zal altijd eerlijk en oprecht zijn mening geven.”

Wat heeft de meeste prioriteit op dit moment?
Tony: “Het belangrijkste is het platform. Zonder platform zijn we niets. Als het klaar is gaan we zoeken naar investering. Ik doe de programmering zelf. En we hebben mensen nodig die het platform gaan uitwerken. We willen bijvoorbeeld werken met virtual reality. Hiervoor hebben we echt een technisch team nodig.”

Welke tip willen jullie meegeven aan studenten die met een vergelijkbaar idee rondlopen?
Martijn: “Veel mensen twijfelen. Ze stellen zich de vraag of dat wat ze doen zinvol is. Als je denkt dat je iets hebt wat andere mensen nodig hebben of jijzelf leuk vindt om aan te werken, doe het dan gewoon! Gewoon starten, beginnen en bekijk maar waar het schip strandt.” Tony: “Als je een idee hebt, maak dan een stap. Doe iets. Maak een logo, bedenk een naam. Als de bal gaat rollen dan gaat het sneller en sneller. En wat doe je anders met je tijd, Netflixen en YouTube kijken? Stop liever tijd in je eigen plan. We hebben zoveel connecties gekregen door Venuepark. Die ervaring is priceless.” Martijn zijn antwoord sluit hierop aan. “Zeker als je studeert en weinig kosten hebt moet je je kans pakken. Later heb je wellicht een gezin, en moet je een hypotheek betalen.” Tony: “Als je student bent is het de beste tijd om dingen te leren en te starten. Waarom? Als jij een e-mail stuurt naar een CEO en je stelt een vraag willen ze je altijd helpen. Je bent immers geen concurrent.”