NFC-Connext

Douwe Reinders, Daniëlle Groen, Tijn Venniker en Joris Lycklama

Technische Bedrijfskunde | Inholland Alkmaar

Deel dit artikel

Terug naar het overzicht

De NFC-Connext is een innovatieve en duurzame manier om te netwerken. Je houdt deze moderne visitekaartjeshouder tegen de telefoon van je nieuwe ‘relatie’ en binnen één seconde zijn contactgegevens, websites, LinkedIn en andere relevante informatie gedeeld. Een innovatief idee van Douwe Reinders, Daniëlle Groen, Tijn Venniker en Joris Lycklama. Tijn: “Wij denken dat de NFC-Connext een waardevolle ‘weggever’ is voor bedrijven. Ik denk dat als een iemand het gebruikt dat de ander ook overtuigd is. Bedrijven kunnen zelf ook toepassingen bedenken met NFC. Daar willen wij graag op inspelen.”

De Connext maakt gebruik van de draadloze communicatietechniek NFC (Near Field Communication) is gemaakt van het compleet afbreekbare materiaal PLA. Het innovatieve en duurzame product maakt het gebruik van fysieke visitekaartjes overbodig. 

Een nieuwe manier van netwerken. Waarom hebben jullie gekozen voor NFC?
Douwe: “Een normaal visitekaartje is statisch. Je print één keer iets, en op het moment dat je van nummer of functie wisselt zijn je visitekaartjes niet meer actueel. Ook weet je niet of de gesprekspartner iets met je visitekaartje gaat doen. Misschien wordt het kaartje zo weggegooid. Dat moet beter, vinden wij. In de Connext zit een NFC-chip geplaatst. Met NFC kun je eenvoudig data delen via je telefoon. Dit kunnen contactgegevens zijn, maar ook websites, foto’s en brochures. Er is zoveel mogelijk met deze technologie. We zijn aan het brainstormen wat we er nog meer mee kunnen. Misschien een sleutelhanger met NFC of een onderzetter.”

Mooie innovatie! Hoe zijn jullie begonnen met de ontwikkeling van de Connext?
Tijn: “De eerste stap was het maken van een prototype. Dit hebben wij gedaan in het Innovation Lab van Inholland Alkmaar met een 3D-printer. Daarna hebben we het prototype getest. Hoe is de kwaliteit? En hoe zit het in je broekzak?” Joris: “Ook hebben we marktonderzoek gedaan. We hebben zoveel mogelijk mensen uit verschillende doelgroepen gevraagd wat ze van het product vinden. We zijn bijvoorbeeld naar de ING Business Boost beurs gegaan. Op deze beurs lopen veel ondernemers die allemaal visitekaartjes gebruiken. Ook in ons eigen netwerk lopen veel mensen rond die visitekaartjes gebruiken.”

Jullie zijn inmiddels als groep steeds hechter geworden. Hoe verliep de samenwerking?
Douwe: “Af en toe is er frustratie. Dat spreek je dan met elkaar uit. Als voorbeeld; ik heb aantal keer een blinde vlek gehad. Ik gaf veel commentaar op bepaalde zaken terwijl ik niet eens wist wat de context van het verhaal was. Dan ga je op je plaat, maar daar leer je ook weer enorm van.” Tijn: “We hebben moeten wennen. Soms moet je je eigen rol loslaten en de ander ondersteunen. Tijdens het Jong Ondernemen-project hebben we dat kunnen leren.” Danielle: “We zijn erg hecht geworden. Er is meer diepgang in onze gesprekken. Het is hierdoor makkelijker om elkaar aan te spreken.”

Wat kan er beter in de groep? Een korte stilte volgt……
Tijn: “Het is handig als iets opgeleverd wordt door iemand uit onze groep dat er meteen gereageerd wordt. Zo kunnen we sommige processen versnellen.” Danielle: “Het loslaten van je rol is belangrijk. Je moet verder kijken en elkaar ondersteunen. Ik sta wel mijn mannetje als enige vrouw in de groep.” Douwe met een knipoog: “We zijn soms ook best vrouwelijk.” Hij praat verder: “Het is emoties managen. Je moet weten waar deze emoties vandaan komen. Ik denk dat als je iemand de huid vol scheldt dat het uit een beter hart komt dan als je iemand op een sneaky iets laat weten.” Joris: “Je moet eerlijk zijn tegen elkaar. We streven allemaal naar hetzelfde doel.”

Wanneer zijn jullie tevreden?
Joris: “We zijn tevreden als ons assortiment groter en de vraag groeiende is.” Tijn: “Ik denk dat ik tevreden ben als ik iemand tegenkom en zegt; ‘he moet je eens zien wat ik hier heb.’ Dat lijkt me erg tof!”

Welke tips hebben jullie aan je medestudenten van Inholland?
Tijn: “Maak een prototype. Je krijgt veel meer ideeën als het ontwerp daadwerkelijk voor je staat. Verzamel vervolgens actief meningen over het prototype en ontwikkel verder.” Douwe: “Het maakt niet uit of je een klein budget hebt. Ook met heel weinig geld kun je echt iets leuks maken.” Danielle: “Ik merk dat bedrijven het ook echt leuk vinden om mee te werken.” Douwe: “Oh ja! Er wordt altijd gezegd dat je netwerk het allerbelangrijkste is. Nu snap ik echt dat het zo belangrijk is. Het geeft inzichten, maar iemand uit je netwerk kent vast wel iemand anders die je kunt benaderen. Vraag het gewoon!”