‘Durven leren is ook kansen durven geven’

18 feb 2018

Er samen voor zorgen dat studenten zo goed mogelijk onderwijs krijgen. Dat is wat Izaak Pattiwael drijft om zich vanuit de Inholland Serviceorganisatie (ISO) in te zetten voor het onderwijs. Niet voor niets won hij de Wij Inholland award voor Ondersteuner van het jaar. Al draagt hij de prijs vooral op aan zijn collega’s. “Ik vind dat we deze award met z’n allen hebben verdiend!”

“Ik zat met decanen in overleg toen ik gebeld werd en gefeliciteerd door ene Femke. Ik dacht: ik ken helemaal geen Femke. Wie is dit? Ben ik miljonair geworden? Toen ik hoorde waarom het ging en ik genomineerd was voor de Wij Inholland award vond ik het leuk en uiteindelijk natuurlijk ook spannend om te winnen. Het heeft best impact. Mensen herkennen je opeens, komen naar je toe, een praatje met je maken. Ondertussen dacht ik ook: ik heb niets extra’s gedaan maar gewoon wat goed is voor de organisatie. Daarom heb ik ook in mijn speech benadrukt dat het niet alleen mijn prijs is, maar vooral ook een prijs voor al mijn collega’s.

Met hen samen zorg ik er – als procescoördinator toetsing en archivering – voor dat het logistieke gedeelte van de toetsorganisatie goed loopt. Studenten moeten erop kunnen rekenen dat zij hun toets kunnen maken, zonder last te hebben van beslommeringen eromheen. Toen ik hier zeven jaar geleden begon was ik best geschokt. Waar studenten zich tegenwoordig kunnen aanmelden voor toetsen via een app, kwamen studenten toen nog ouderwets aan de balie om zich handmatig in te schrijven. Er stonden zúlke rijen! Alles ging met behulp van een dik boek met alle toetsen erin, dan moest je gaan zoeken en bladeren. Een foutje was snel gemaakt.

 

Ik dacht: dat kan beter en stelde voor te digitaliseren. Voor het management was dat best een drempel. Bang voor bugs, moet dat wel, we zijn het zo gewend; je kent al die beren op de weg wel. Maar leren is durven. Dus ik zei: klopt allemaal, maar we moeten een start maken, willen we dit voor studenten klantvriendelijker maken. Met collega’s van IVT gingen we aan de slag en hebben een start gemaakt. Het werd een belangrijke overwinning om blij mee te zijn.

Waar we ook van weg zijn gekomen is het taakgericht denken; jij doet je ding en ik doe mijn ding. Er was hier toen ik begon helemaal geen sprake van kennisdeling. IVT, de onderwijsservicecentra (nu ISO, red.), de opleidingen; ieder had zijn eigen administratie en deed alles op zijn eigen manier. Verwonderlijk, zeker als je het bedrijfsleven gewend bent waar standaardisatie als één van de hoofdmotto’s geldt om processen zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Gelukkig zijn we, met name Jurmic Chirill (teamleider onderwijsservice Rotterdam/Dordrecht, red.), gaan nadenken hoe we de processen kunnen verbeteren met ketendenken, om integrale processen door de hele keten te verbeteren. Het was voor iedereen zoeken maar in de loop van de tijd is het snel gegaan.

Het klinkt clichématig, maar ik vind dat we met z’n allen deze award hebben verdiend. Met de reorganisatie hebben we een moeilijke tijd achter de rug. Toch hebben we het onderwijs steeds goed kunnen ondersteunen. We hebben in de loop der tijd ook steeds meer waardering gekregen. In het begin was het ‘wij ISO’ en ‘zij het onderwijs’. Nu is het steeds meer het ultieme wij! We zíjn steeds meer ‘gewoon’ Inholland met z’n allen en dat is hoe het hoort. Dat we er samen voor zorgen dat studenten zo goed mogelijk onderwijs krijgen.

Ook zelf heb ik een ontwikkeling doorgemaakt. Vroeger wilde ik altijd aardig en lief gevonden worden. Je kon altijd voor alles bij mij terecht. Nee bestond bij mij niet. Maar op een gegeven moment kon ik mijn beloftes niet meer nakomen, afspraken niet meer waarmaken. Ik moest daar wat mee en heb een coachingstraject gedaan. Inmiddels heb ik mijn eigen kaders leren stellen door mijn eigen parels te kiezen. Te doen en te leren wat ik leuk vind en waar ik van toegevoegde waarde kan zijn voor de organisatie. Bijvoorbeeld door leiding te geven, les te geven en in een langstudeerdersproject te stappen. Het prettige is dat ik hier de kans krijg om dit te doen. Het motto leren is durven is mooi, maar je moet de kans wel krijgen. Durven leren is ook durven kansen te geven.”

Delen

Een reactie

Laat een reactie achter